Adelaide Hills - Reisverslag uit Hahndorf, Australië van kookaburra - WaarBenJij.nu Adelaide Hills - Reisverslag uit Hahndorf, Australië van kookaburra - WaarBenJij.nu

Adelaide Hills

04 December 2015 | Australië, Hahndorf

Vanochtend geprobeerd vroeg op te staan, dat lukte niet helemaal, want gisteravond waren we uitgenodigd voor de Dutch drinks in Adelaide CBD. Dat is een groep Nederlandse professionals die geëmigreerd zijn naar Australië, doel hiervan is hoofdzakelijk netwerken. In Adelaide en waarschijnlijk heel Australië red je het in je eentje niet. Om een baan te vinden moet je iemand kennen, solliciteren per brief heeft geen zin, ze nemen liever iemand aan die niet zo goed is, maar ze die wel kennen, dan iemand die zeer goed is, effectief werkt, maar waarvan ze niet via via gehoord hebben dat die geschikt zou zijn. Australische mensen zijn over het algemeen erg lui, email beantwoorden ze niet, alleen als ze er zelf beter van worden. Dat hebben wij overigens ook gemerkt toen we van te voren in NL een aantal bedrijven benaderd hebben voor een netwerk gesprek, totaal geen reactie gekregen... Behoorlijk nadeel dus...

Netwerken is dus belangrijk hier. Gisteravond met veel verschillende mensen gesproken, heel leuk, maar wel erg vermoeiend, we kwamen 19u in de kroeg aan nadat we bij een eettentje een lekkere pizza gegeten hebben. Leuke mensen ontmoet, adressen en visitekaartjes uitgewisseld! Ook nog bij 2 gezinnen uitgenodigd om bij hun thuis op de koffie te komen. Erg leuk dus. Om 22.30 de kroeg uitgelopen, en de trein terug naar de camping gepakt. Dat is goedkoper dan met de auto /campervan naar Adelaide CBD gaan.

Vanochtend laatste dag op de camping in Seacliff gehad, spullen opgeruimd, nog even de zee bekeken bijna spiegelglad en azuurblauw!

Wendy had weer last van dr oor, dus hop in de campervan een dokter gezocht, die zitten in medical health care centers. De zorg is hier net zoals Nederland vroeger, medicare kost hier 1 of 2 procent van je jaarsalaris, particuliere zorg heb je hier ook. Maar dat kost ongeveer 3400 dollar per jaar, via belasting krijg je dan weer 800 of zoiets weer terug.

Gelukkig was er met Wendy's oor niet heel ernstig iets mis, neusspray en oordruppels gekregen. We moesten contant aftikken. 80 dollar per consult. Voor Medicare houders hebben ze bulk billing, hier dekt je medicaire verzekering de dokterskosten zonder eigen bijdrage. Maar ja, wij wonen hier niet, dus geen Medicare. De dokter leek eerst wat chagrijnig maar bleek heel aardig hij was nieuwsgierig naar onze reis en kende Delft in Nederland goed. Goede zorg overigens, in dit centrum hebben ze ook een ct en mriscan, als de dokter denkt dat er wat mis Is, kun je gelijk voor de foto!

Daarna weer wat inkopen doen bij Woolworth. Vooral brood, cereal, fruit en aardappelen (zoete aardappel) ook hamburgers (black angus vlees) is heerlijk en goed betaalbaar.

Eindelijk de Adelaide Hills ingereden, mooi landschap, veel bomen en doorkijkjes. De huizen staan hier verder uitelkaar dan in de wijken rondom Adelaide CBD Bij mount lofty een broodje peanut butter gegeten, hier bij de toren een mooi uitzicht over de regio! Er is ook een fire watch tower, Adelaide Hills heeft vaak te maken gehad met bushfires, je moet hier dan ook een goede brand verzekering hebben. In 1982 is hier een groot deel afgefikt. De geblakerde bomen zijn nog steeds te zien tussen andere begroeiing.

Het dorpje Hahndorf ligt hier vlakbij, extreem gericht op toeristen en we konden het niet laten hier een lekker ijsje te eten. Hahndorf is ooit eens veroverd door de Duitsers in 18 honderd nogwat. Ze moesten eerst de ontsnapte gevangenen uit de strafkampen die hier waren het gebied uit jagen, rare geschiedenis allemaal zeg

Daarna naar een familie gereden door wie we gisteravond uitgenodigd waren, ook in de Hills bij Bridgewater. Veel verhalen gehoord over hoe het leven hier is in Australië en veel tips / bezienswaardigheden voor onze reis gekregen! 7 weken is echt te kort voor zo'n groot land krijgen we in de gaten, en dan alleen al het stuk van Adelaide naar Brisbane, veel mooie nationalparks.

Nu lekker op de camping in Hahndorf, zwembad, goed sanitair, het komt hier ook wel weer goed, we blijven 2 nachten, morgenvroeg bij een andere familie uitgenodigd op de koffie en zondag vetrekken we naar de Grampians, dat moet een ongelooflijk mooi nationaal park zijn. Vandaag was het onbewolkt en 32 graden, morgen wordt het 38 en zondag richting de 40 graden, we zullen zien, door de lage lucht vochtigheid voelt het veel minder warm aan, maar wel goed insmeren, skin cancer komt hier veel voor, vooral bij de oren.

Groeten!
Ps bij her vorige verslag staan nu ook foto's straks ook bij deze :-)

• 04 December 2015 - 17:39

Els & Martin:

Hai hai,

Wat een leuk verhaal weer om te lezen.
    Ik hoop dat het nu goed gaat met je oor Wen, dat is best pijnlijk.
    Heerlijk weer daar, beter dan hier we krijgen morgen weer storm.
    Wel fijn dat jullie goede tips krijgen van die lieve mensen daar.
    Een Australische collega hier stond er van te kijken dat ze daar lui zijn. Maar ja ze woont hier al een tijdje.
    Geniet lekker van alles en kijk weer uit naar het volgende leuke verhaal.

Kussies & knuffies

• 05 December 2015 - 23:08

Baukje Luinstra :

Hallo lieverds,

Wat fijn om al jullie verslagen te lezen.
    Ik had al eens gereageerd maar weet niet waar dat berichtje gebleven is. Door de lucht gevlogen, net als jullie denk ik.
    Nu nog maar eens proberen.
    Ik hoop dat het met 't oor van Wendy nu weer wat beter gaat, zeker wanneer je aan 't rondtrekken bent is dat erg vervelend.
    Wat super dat jullie al zoveel bezoekjes hebben afgelegd, kennis maken met de bewoners ter plekke is je van het.
    Zeker wanneer dit Nederlanders zijn die jullie van alles over hun verblijf daar kunnen vertellen.
    Toch goed dat jullie van te voren die zonnebankkuur genomen hebben, poeh, 38 graden, very hot!
    Hier gaat alles ook goed, 'k ben lekker aan het zingen, volgende week samen met Hein Jaap Hilarides een optreden in Leeuwarden voor een klein groepje "Bilkerts", een romantisch gebaar want vrouwlief weet hier niets van. Best spannend.
    Morgen even een bezoekje brengen aan jullie huis, zien of daar alles oké is. Liefs en een dikke knuffel van mij, en.......blijf ons op de hoogte houden, het is heerlijk om mee te genieten!!!